ماهی غذای مغز است


روغن ماهی یك ماده غذایی مناسب برای مغز است، زیرا چربی اُمگا-3 موجود در ماهی  التهاب مغز را كاهش می دهد و از آن محافظت می كند.
مغز ما دارای 60 درصد چربی است كه بیشتر آن چربی  DHA  یاAA  آراشیدونیك اسید  است..
 آراشیدونیك اسید  به مقدار زیاد در لبنیات مثل كره و خامه وجود دارد، اما DHA  فقط در انواع ماهی وجود دارد و در منابع گیاهی مثل دانه كتان وجود ندارد.
برای تهیه روغن ماهی یا روغن كبد ماهی سعی كنید مارك های معتبر آنها را خریداری كنید. در ضمن شكل مایع این دو ماده بهتر از كپسول آنهاست.
در تابستان و بهار كه شدت و مدت تابش نور خورشید كافی است، بدن به مقدار لازم ویتامینD مورد نیاز خود را می‌سازد. همان طور كه می‌دانید ویتامینD بر اثر تابش نور خورشید بر پوست بدن، ساخته می‌شود. ولی در زمستان و پاییز كه مدت و شدت تابش آفتاب كمتر است، نیاز به دریافت مكمل ویتامینD داریم. روغن كبد ماهی یكی از مهم‌ترین و غنی‌ترین منابع ویتامینD است.
بنابراین فرق روغن ماهی و روغن كبد ماهی در این است كه روغن كبد ماهی علاوه بر اسیدهای چرب اُمگا-3 ( DHA) ، منبع خوبی از ویتامین‌های A و D نیز می‌باشد.
توصیه می‌کنم روغن ماهی را از ابتدای بهار تا آخر تابستان مصرف كنید و از ابتدای پاییز تا آخر زمستان روغن كبد ماهی را دریافت كنید. ولی كسانی كه در مناطق آب و هوایی گرم ( آفتابی ) هستند، می‌توانند در تمام سال فقط روغن ماهی مصرف كنند و نیازی به مصرف روغن كبد ماهی ندارند.