نعناع


فرقی نمی‌کند که نعناع تازه یا خشک باشد، این سبزی معطر معجزه می‌کند. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص نعناع و روش استفاده از آن آشنا کنیم.
نعناع ضد درد است
زمانی که دچار آسیب‌دیدگی، ضربه و حتی دندان درد می‌شوید به افشره‌ی خوراکی نعناع اعتماد کنید. خاصیت خنک کنندگی این گیاه، پوست را بی حس می‌کند. نعناع همچنین التهاب را از بین برده و درد را کاهش می‌دهد

.
روش مصرف
در صورتی که دچار شوک، دردهای عضلانی، ضربه یا پیچ خوردگی شدید: ۱ تا ۳ قطره از افشره‌ خوراکی نعناع فلفلی را روی محل درد زده و ماساژ دهید. هر روز حداکثر ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.
برای مقابله با دندان درد یا دردهای مربوط به لثه: ۱ تا ۲ قطره افشره‌ی خوراکی نعناع فلفلی را روی یک گوش پاک کن تمیز بچکانید و روی لثه یا اطراف دندان دردناک بزنید.
برای مقابله با دردهای مربوط به دستگاه گوارش: ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش را روی ۱ تا ۲ قاشق نعناع تازه یا خشک ریخته و ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه ۲ تا ۳ فنجان از این جوشانده میل کنید.
نعناع برای هضم غذا خوب است، نفخ، آروغ و باد معده را کاهش می‌دهد، حالت تهوع و درد روده را تسکین می‌دهد.
روش مصرف
در صورت باد معده، آروغ، نفخ: ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری برگ نعناعی تازه یا خشک را با ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و بعد از غذا یک فنجان میل کنید.
برای مقابله با حالت تهوع: روزانه ۳ فنجان جوشانده‌ی نعناع (ترجیحاً بین غذا) میل کنید.
در صورت اسهال: ۳ قطره افشره‌ی خوراکی نعناع را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و بخورید. توجه داشته باشید که روزانه نباید بیش از ۹ قطره از این افشره مصرف شود.
نعناع تسکین دهنده و ضد درد است و برای همین خارش و بیماری‌های دردناک پوستی را تسکین می‌دهد. مانند پسوریازیس، کهیر، زونا و غیره
 کمبود آهن به خصوص در بین زنان رایج است. وجود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز که وظیفه‌ حمل اکسیژن را دارند لازم و ضروری است. برای جلوگیری از کمبود آهن هر روز به غذاهایتان نعناع اضافه کنید. نعناع منبع آهن است.
روش مصرف
روزانه از نعناع به صورت نعناعی تازه، خشک و جوشانده استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه آهن راحت‌تر جذب بدن شود باید به همراه آن ویتامین C مصرف کنید. برای همین نعناع را با پرتقال، کیوی و ... بخورید.
آیا نعناع برای قلب مفید است؟
نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ در مالزی انجام گرفت نشان می‌دهد نعناع خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. می‌پرسید چگونه؟ نعناع اجازه نمی‌دهد که کلسترول بد خون در رگ‌ها رسوب کرده و آن‌ها را مسدود کند.
البته با اطمینان نمی‌توان این ادعا را تایید کرد اما امتحانش ضرری ندارد. توصیه می‌کنیم روزانه در تهیه غذاهایتان از نعناع استفاده کنید.
نعناع دوست کبد
نعناع کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعناع باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود.
روش استفاده
۱۵۰ میلی لیتر آب جوش را روی ۱ تا ۲ قاشق نعناعی تازه یا خشک ریخته و ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه ۱ تا ۳ فنجان و به مدت ۲ هفته از این جوشانده میل کنید.
نعناع سردرد را تسکین می‌دهد
بررسی‌های گوناگون نشان می‌دهد که نعناع سردرد را تسکین می‌دهد.
روش استفاده
برای این کار شقیقه‌ها و پیشانی‌تان را با ۱ تا ۲ قطره افشره‌ی خوراکی نعناع فلفلی ماساژ دهید. اگر پوست حساسی دارید افشره را با مقداری روغن گیاهی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که از برخورد این افشره با چشمتان خودداری کنید.
نعناع کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعناع باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده
و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود.
آیا نعناع خواص ضد سرطانی دارد؟
نعناع از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند به خاطر این که حاوی فلاوونوئیدها و رزمارینیک اسید می‌باشد. این مواد آنتی اکسیدانی از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. تغذیه‌ متنوعی داشته باشید و نعناع را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید.
روش استفاده
توصیه می‌کنیم بیشتر از نعناعی تازه استفاده کنید. به خاطر این که نعناعی تازه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شماری است. زمانی که از جوشانده‌ی نعناع استفاده می‌کنید تنها از ۷۵ درصد این آنتی‌اکسیدان‌ها بهره‌مند می‌شوید.
Dr.Kayvan Naghavi